• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۹/۲۸ 
  • کد خبر : ۸۱۹۲
نقد منصفانه راه گشای حل مشكلات دانشجویان است
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: نقد منصفانه دانشجویان از شورای صنفی و مسئولین دانشگاه راه گشای حل مسائل و مشکلات آنان می باشد.
شورای صنفی

به گزارش مفدا قزوین، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت حضور دانشجویان در امر مشارکت، تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و همکاری در امر نظارت بر نحوه اجرای قوانین صنفی و رفاهی دانشجویی تشکیل می‌شود؛ ارتقای سطح مشارکت و توسعه فعالیت‌های قانونمند دانشجویی در امور صنفی مربوط به خودشان، ایجاد همدلی در بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه‌ها و آشنایی بیشتر آنان با واقعیت‌ها و مشکلات یکدیگر، ایجاد فضای مشارکت و همکاری و تقویت ارزش‌هایی همچون روحیه خودباوری و اعتماد به نفس، تعاون و کار جمعی و مشارکت قانونمند جهت تسهیل فرآیند اجتماعی شدن دانشجویان از جمله اهداف راه‌اندازی شوراهای صنفی دانشجویی است؛ با توجه به نقش مهم و کلیدی شورای صنفی در دانشگاه ها گفتگویی با رضا محمدپور دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

لطفا خودتان را معرفی نمایید؟

رضا محمد پور هستم دانشجوی ترم ۷ اتاق عمل و دبیر مرکزی شورای صنفی

از چه زمانی در شورای صنفی فعالیت دارید؟

ازاردیبهشت سال ۱۳۹۸ در سمت های مختلف از جمله دبیر کمیته تغذیه در شورای صنفی فعالیت داشته و پس از مدت کوتاهی به عنوان نایب دبیر انتخاب شده و در حال حاضر دبیر شورای مرکزی می باشم.

در خصوص ساختار شورای صنفی در دانشگاه ها توضیحاتی بفرمایید؟

شورای صنفی تنها نهاد دانشجویی-اداری در دانشگاه است که دانشجویان در آن فعالیت می‌کنند و در واقع اعضای آن پل ارتباطی بین مسئولین و دانشجویان برای بیان مسائل و مشکلات هستند؛ در شورای صنفی کمیته‌های مختلفی از جمله اسکان، تربیت بدنی، آموزش، تغذیه، ایاب و ذهاب، کمیته حقوقی خدمات دانشجویی و کمیته سلامت فعالیت دارند.

کمیته های  مختلف در شورای صنفی چه وظایفی بر عهده دارند؟

کمیته اسکان پیگیری های مربوط به بخش های مختلف خوابگاه ها از جمله تجهیزات، فضاهای فیزیکی، امکانات و ... را انجام می­دهد.

کمیته تربیت بدنی مربوط به دانشجویانی است که در بخش ورزش های همگانی یا انفرادی فعالیت می‌کنند؛ در این کمیته همچنین دانشجویان با استعداد حوزه ورزشی شناسایی و به اداره تربیت بدنی معرفی می شوند و این دانشجویان در قالب تیم های مختلف در مسابقات استانی و کشوری شرکت می‌­کنند.

کمیته آموزش که به عقیده بنده مهم‌ترین کمیته شورای صنفی است، پیگیری های لازم برای حل مشکلات آموزشی علی الخصوص در ایام شیوع کرونا و آموزش مجازی را انجام می­دهد؛ متاسفانه در دوره‌های پیشین توجه لازم به فعالیت این کمیته نشده و در دوره جدید فعالیت شورای صنفی با برگزاری جلسات متعدد با رییس دانشکده ها پیگیر حل مشکلات آموزشی دانشجویان بوده ایم که به لطف خدا بخشی از مسائل و مشکلات نیز رفع شده است.

کمیته تغذیه از جمله بخش هایی است که فعالیت در آن بسیار دشوار و حساس است چرا که تغذیه در میان دانشجویان نسبی و سلیقه ای است مثلاً یکسری افراد از یک غذا خوششان می‌آید و عده‌ای دیگر نه و ما در بحث تغذیه در این دوره پنج ماهه که شروع به کار کردیم کارهای بسیار بزرگی انجام دادیم که در ادامه گفتگو به آن اشاره خواهم کرد.

کمیته ایاب و ذهاب هم مربوط به دانشجویانی است که نیاز به سرویس رفت و آمد دارند که این سرویس ها در شیفت صبح فعال است و در حال پیگیری سرویس‌های برگشتم نیز هستیم و نیاز به هماهنگی بیشتر میان معاونت آموزش و معاونت فرهنگی است تا روند انجام این کار تسریع گردد.

کمیته بعدی کمیته حقوقی است که در واقع این طور می‌توانیم بگوییم که نظارت روی سایر کمیته‌ها را بر عهده دارد و به دنبال احقاق حق دانشجویان در بخش‌های مختلف است.

کمیته سلامت نیز وظیفه نظارت بر کیفیت و سلامت غذا را برعهده دارد همچنین شناسایی دانشجویانی که به خدمات اداره مشاوره و سلامت روان نیاز دارند نیز از از جمله وظایف این کمیته می باشد.

در حال حاضر چند نفر در شورای صنفی فعالیت دارند؟

در حال حاضر ۲۴ دانشجو در ۷ کمیته به صورت مستقیم با شورای صنفی همکاری دارند؛ البته ذکر این نکته ضروری است که در ابتدا ۲۷ دانشجو فعالیت داشتند؛ ولی به دلایل مختلف از جمله کم کاری کنار گذاشته شدند چرا که وظایف سنگینی بر عهده اعضای شورای صنفی است و انجام درست این وظایف نیازمند افراد پرتلاش و پرکار است.

در خصوص روند برگزاری انتخابات شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین توضیحاتی بفرمایید؟

 در دوره پیشین و فعلی شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انتخابات انجام نشده، چرا که به حد نصاب نرسیده است و در حال حاضر قریب به ۳ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و برای برگزاری انتخابات شورای صنفی یک صدم دانشجویان باید مشارکت داشته باشند و به علت عدم حضور این تعداد دانشجو انتخابات انجام نشده و کلیه افرادی که ثبت نام کرده اند در شورای صنفی فعالیت دارند؛ البته پیگیر برگزاری انتخابات میان دوره هستیم و این انتخابات هم جهت ورود دانشجویان متقاضی به شورای صنفی برگزار می گردد و دانشجویانی که تأییدیه بگیرند مستقیما وارد شورای صنفی می‌شوند.

در خصوص مهم ترین اقدامات انجام شده در شورای صنفی توضیحاتی بفرمایید؟

از نخستین روزهای آغاز فعالیت به عنوان دبیر شورای صنفی اقدامات متمرکزی برای بهبود وضعیت تغذیه دانشجویان انجام شد و بنا به گفته رییس اداره تغذیه اقدامات این دوره شورای صنفی در حوزه تغذیه در هیچ دوره دیگری اتفاق نیفتاده است.

کیفیت غذا افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد دانشجویان از این بخش رضایتمندی دارند و تعویض ظرف های غذا و افزایش دورچین از دیگر اقداماتی است که سبب افزایش رضایت دانشجویان شده است.

همچنین میز و صندلی سلف دانشجویی تعویض شده و با انتخاب پیمانکار متعهد و معتبر کشوری کیفیت غذاها افزایش پیدا کرده است.

تهیه کامل برنامه غذایی توسط کمیته تغذیه شورای صنفی از دیگر اقدامات انجام شده می باشد که دستاوردهای بزرگی جهت افزایش رضایتمندی دانشجویان به دنبال داشته است.

برای حل مشکلات بخش خوابگاه ها  چه اقداماتی انجام شده است؟

خوابگاه های دانشجویی دارای بخش های مختلفی هستند که نیازمند پیگیری های مستمر برای حل مشکلات هر بخش می باشد؛ یکی از مهم ترین درخواست های دانشجویان پسر خوابگاه خلیج فارس ایجاد فضای ورزشی مناسب بود که با  پیگیری های شورای صنفی و مساعدت مسئولین دانشگاه سالن ورزشی در این خوابگاه راه اندازی شد و در شهریور ماه به بهره برداری رسید و در حال حاضر پیگیر تکمیل تجهیزات در این سالن ورزشی می باشیم.

نظارت بر نحوه نظافت خوابگاه ها نیز از مهم ترین پیگیری های شورای صنفی بوده و با پیگیری های انجام شده وضعیت نظافت خوابگاه ها بهتر از گذشته شده است.

در حال حاضر چه دغدغه هایی در شورای صنفی دارید و مهم ترین انتظار شما از مسئولین دانشگاه چیست؟

مهمترین انتظار و دغدغه ی ما توجه به شان دانشجویان و افزایش رفاه دانشجویان است و ما برای دستیابی به این مهم تمام تلاشمان را  به کار میگریم و البته تحقق این امر با همکاری متقابل و صبر و شکیبایی دانشجویان به نتیجه مطلوب می­رسد.

با توجه به افزایش تعداد دانشجویان و اضافه شدن ورودی های جدید مشکل کمبود خوابگاه هر سال تشدید می گردد و ضروری است مسئولین دانشگاه چاره ای اساسی برای حل این مشکل بیندیشند.

همچنین با توجه به پتانسیل ها و امکانات دانشگاه انتظار داریم پیگیر تبدیل شدن دانشگاه علوم پزشکی قزوین به تیپ ۱ باشند.

در سال ۹۸ دانشجویان اسکان ۱۰۰ درصدی در خوابگاه ها داشتند مشکل کمبود خوابگاه از چه زمانی ایجاد شد؟

در سال ۱۳۹۸ نیز همین مشکل را داشتیم اما خوشبختانه تعداد دانشجویان بومی از غیر بومی‌ها بیشتربود؛ یعنی نیاز زیادی به خوابگاه نداشتیم، اما در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان خوابگاه می باشد چرا که دانشجو فضایی ندارد که بخواهد در آن بماند، چه دانشجوی بومی که از بوئین‌زهرا می‌آید و چه غیر بومی که به طور مثال از زاهدان می‌آید و برای ما این دو هیچ فرقی ندارند.

راه های ارتباطی شما با دانشجویان به چه شکل است و چگونه می‌توانند با شما ارتباط بگیرند؟

دانشجویان می توانند از طریق  شبکه های اجتماعی و پیامک و یا با مراجعه به دفتر با شورای صنفی ارتباط بگیرند؛ خداوند را شاکریم با پیگیری های صورت گرفته فضای مناسبی در معاونت آموزشی در اختیار شورای صنفی قرار گرفت و آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات دانشجویان هستیم.

جهت افزایش تعامل دانشجویان با شورای صنفی چه برنامه هایی دارید؟

 تشکیل گروه تبادل نظر با هدف افزایش تعامل دانشجویان با شورای صنفی شکل گرفته که دانشجویان آزادانه مشکلات و  مطالبات را مطرح کرده و پیگیری های لازم انجام می­گردد؛ این گروه شامل تمام دبیران شورای صنفی و اعضای آن است مثلا اگر دانشجویی در بخش تغذیه مشکلی دارد دبیر کمیته تغذیه و اعضای آن در گروه موظفند که  مشکل را در اسرع وقت بررسی و به دانشجو پاسخ دهند و نتایج مشکلات مطرح شده در گروه تبادل نظر به صورت عمومی به تمام دانشجویان اطلاع رسانی می­گردد و براساس بررسی های صورت گرفته تنها شورای صنفی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور می باشیم که گروه تبادل نظر تشکیل داده است.

تعامل شورای صنفی با کانون ها و تشکل ها و انجمن های علمی چگونه است؟

ارتباط ما با کانون ها و تشکل ها بیشتر از طریق دبیران است؛ البته گلایه ای از دبیران نیز داریم، شورای صنفی به عنوان نهاد مستقل دانشجویی می تواند پیگیر حل مشکلات کانون­ها، انجمن ها و تشکل ها باشد و ما از دبیران انتظار داریم برای حل مشکلات تعامل بیشتری با شورای صنفی داشته باشند تا با اتحاد و همدلی بتوانیم اقدامات موثرتری بهتری برای رفع مشکلات داشته باشیم.

سخن آخر؟

شورای صنفی آماده دریافت و پیگیری تمام نظرات و انتقادات و پیشنهادات دانشجویان است اما از آن ها انتظار نقد منصافنه داریم تا مشکلات سریع تر رفع گردد؛ نقدهای غیر منصفانه و  بیان مکرر مشکلاتی که ما شبانه روزی در حال پیگیری حل آن­ها هستیم باعث دلسرد شدن اعضای شورای صنفی می‌شود؛ از همه دانشجویان تقاضا دارم در کنار ما باشید برای رفاه بیشتر و محیط دانشگاهی بهتر

نویسنده: فهیمه زارع دار

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.0.15.0
    V6.0.15.0