اخبار واحد مشاوره
راهکارهای مواجهه با افراد سوگوار در بحران کرونا

رویارویی  با مرگ یک عزیز از جمله دشوارترین کارهایی است که هر انسانی نا گزیر در طول زندگی مواجه می شود ماه هاست که شاهد ابتلای مردم زیادی در جهان به ویروس کرونا هستیم و در این بین ممکن است که عزیزانی را به همین علت از دست داده باشیم . آنچه پذیرش و تحمل این فقدان را سخت تر می کند نبودن امکان برگزاری مراسم ترحیم و سوگواری  و گذران پدیده سوگ(grief) به صورت طبیعی است بنابراین ممکن است با اختلالی به نام سوگ مواجه شویم.

مراحلی که فرد بعد از دست دادن عزیزی به لحاظ روانی حل می کند عبارت است از:

1 انکار: اولین مرحله ای که در واکنش مرگ اتفاق می افتد ، انکار است در این مرحله شما مرگ عزیزتان را انکار می کنید و اعتقاد به زنده بودن او دارید.

2 خشم و عصبانیت به خاطر از دست دادن شخص: عصبانیت از همه ، چه عزیز از دست رفته چه دیگران و پرخاشگری و پایین آمدن آستانه تحمل در این مرحله رخ می دهد.

3 حسرت و چانه زنی: این مرحله یعنی تلاش برای اینکه بپذیرید عزیزتان از دست رفته و دیگر او را ندارید.

4 بروز غم و افسردگی: در این مرحله معمولا نسبت به مراحل گذشته طولانی تر است. پوشیدن لباس مشکی ،رفتن به سر مزار ، گریه و اندوه تمام نشدنی ، مرور خاطره ها ، زیر رو کردن و مسایل عزیز از دست رفته همه از مسایلی است که در این مرحله گریبان فرد داغدار را می گیرد.

5 مرحله پذیرش : آخرین مرحله سوگ است که شما در آن از دست دادن را می پذیرید.در این مرحله فرد داغدیده تقریبا به زندگی معمولی بازگشته و می تواند عادی تر از گذشته باشد.

حال باید در نظر داشت که در مواجهه با افرادی که در حال تجربه داغدیدگی و فرایند سوگواری هستند چه نکاتی باید رعایت شود.به اختصار به چند نکته اشاره می کنیم:

  1. صحبت کردن با این افراد و گوش دادن فعال :

کمک کنید که فرد هیجانات خود را سرکوب نکند. مطالعات نشان می دهد که سرکوب کردن احساسات یکی از مهم ترین ریشه های مشکلات روانی بعد از سوگ است. سعی کنید به سخنان فرد مقابل گوش کنید و اجازه دهید در حضور شما فضای امنی برای پالایش عاطفی و تخلیه احساسات خود پیدا کند.

  1. به شیوه صحیح تسلیت بگویید:

 از بیان جملاتی مانند « غم آخرتان باشد؛ گریه نکنید» ، « زندگی در آن جهان بهتر است» ، «از درد راحت شد و تو می توانی به زندگیت برسی »، «این نیز می گذرد » و ... پرهیز نمایید. به جای آن جملاتی مانند خداوند به شما صبر دهد، خداوند به خاطر صبرتان به شما اجر دهد، یا خداوند به شما سلامت دهد یا آرزومند سلامت شما هستیم را برای اظهار همدردی به کار ببرید

  1. ساکت نباشید.سعی کنید با سوالاتی مرتبط با مساله رخ داده فرد را به گفت و گو تشویق کنید.
  2. بیشتر گوش بدهید تا حرف بزنید. اجازه دهید او بیشتر صحبت کند چون او احتیاج به حرف زدن دارد.
  3. به بیان غم ها و مشکلات خود بپردازید و در صورت وجود تجربه مشابه آن را بازگو نکنید.
  4. درباره تصمیمات اش برای آینده سوال نکنید.
  5. اندوه فرد داغدار را کوچک نشان ندهید- اگر در مواجهه با فرد داغدار احساس می کنید نیاز به گریه دارید خودداری نکنید و از پند و اندرز و دادن راه حل سریع خودداری نمایید.
  6. از احساسات آنها سوال کنید و برای شنیدن و فهمیدن آنها زمان بگذارید. نیازی نیست برای هر چیزی توصیه و پاسخی داشته باشید. گوش دادن به آنچه فرد سوگوار مایل است صحبت کند مهم است. بسیاری از افراد سوگوار از صحبت در مورد خاطرات فرد متوفی استقبال می کنند.
  7. از آنها بپرسید که چگونه می توانید کمکشان کنید. گاهی آماده کردن یک وعده غذا، خرید کردن یا حتی قدم زدن برای فرد اندوهگین تسکین بخش است.
  8. به آنها فضای کافی و زمانی برای تنها بودن نیز بدهید. از فرد سوگوار بپرسید چه زمانی ترجیح می دهد تنها باشد یا در کنارش باشید.
  9. اگر پس از مدتی بهبودی حاصل نشد، یا نشانه ای فرد بسیار شدید بود. فرد سوگوار را تشویق کنید تا از حمایتها و درمانهای تخصصی مانند مراجعه به روانشناس یا روانپزشک بهره ببرد.

تهیه و تنظیم:

اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین