چند پرسش و پاسخ در مورد تغذیه

چند پرسش و پاسخ در مورد تغذیه

پرسش اول :آیا از روغن مخصوص سرخ کردن می توان برای پخت و پز (به طور مثال روغن دادن روی برنج ) استفاده کرد یا باید حتما از روغن های مخصوص پخت و پز در این موارد بهره برد ؟

پاسخ :روغن های سرخ کردنی در برابر دمای بالا مقاوم هستند تا در اثر حرارت دیدن به نقطه ی دود نرسند و مواد سمی در آنها ایجاد نشود ولی مصرف آنها برای پخت و پز و سایر کارها غیر از سرخ کردنی مانعی ندارد ،اما مصرف روغن های غیر سرخ کردنی برای سرخ کردن اشکال  دارد زیرا حرارت زیاد ناشی از سرخ کردن می تواند باعث تشکیل اسید چرب ترانس شود .این اسیدهای چرب هم باعث افزایش LDL   یا چربی بد خون و هم کاهش HDL یا چربی خوب خون می شوند .به همین دلیل گرمادادن روغن های غیر سرخ کردنی بسیار مضر است و باعث بروز بیماری های قلبی- عروقی می شود.اصولا توصیه ما کاهش مصرف انواع روغن است زیرا به ازای هر گرم روغن 9 کیلو کالری انرژی در بدن تولید می شود ،بنابراین توصیه می شود به جای سرخ کردن مواد غذایی از سایر روش های پخت مانند فر پز ،بخار پز ،آب پز کردن و...استفاده کرد.

پرسش دوم :آیا روغن هسته ی انگور واقعا از هسته های انگور تولید می شود؟ چه انگورهایی در تهیه این روغن مورد استفاده قرار می گیرند سبز یا قرمز ؟آیا برای بهره بردن از خواص این روغن می توان هنگام خوردن انگورهای هسته دار ،هسته شان را نیز جوید ؟

پاسخ :اگر روغنی که به عنوان روغن هسته انگور به فروش می رسد واقعا از هسته ی انگور تهیه شده باشد روغن با ارزشی خواهد بود و مصرف به اندازه ی آن که در چار چوب جیره ی غذایی تعیین شده ، کنار روغن های مفید دیگری مانند روغن زیتون ،کانولا ،روغن کنجد و....مفید و بی ضرر خواهد بود .این روغن از انگورهای هسته دار گرفته می شود و تفاوتی نمی کند که انگور قرمز باشد یا سبز .هسته انگور دارای ترکیب های مفیدی است که خوردن آنها برای بدن لازم است .حتی مویز یا کشمش هایی که هسته دارند را می توان به راحتی  و با هسته شان خورد .پوسته هسته فیبری دارد که می تواند برای رفع یبوست کار ساز باشد .مغز دانه انگور هم از ترکیب های روغنی که جزو اسیدهای چرب ضروری برای بدن است تشکیل شده ،بنابراین توصیه می شود دانه ی انگورها را خارج نکنید و آنها را همراه انگور بجوید و بخورید .انگور میوه ی پر خاصیتی است اما تفاوتی که با سایر میوه ها دارد این است که مقدار ساکارز یا قند آن بالاست ،اما مصرف انگور به خصوص انگورهای رنگی (قرمز یا سیاه )در حد یک واحد میوه تقریبا 100 گرم مشکلی ندارد.ترکیب های موجود در انگورهای رنگی می توانند برای خنثی سازی رادیکال های آزاد خون بسیار مفید باشند .در واقع ،رنگ انگورهای سیاه به دلیل وجود ماده ای به نام آنتو سیانین است .این ماده برای پیشگیری از سرطانی شدن سلولها که تحت تاثیر رادیکالهای آزاد قرار گرفته اند ،مفید است .

 پاسخ ها از :آقای دکتر مظهری متخصص تغذیه

سوال سوم : برای گرفتن رژیم به من توصیه شده که فعلا از خوردن ماست در رژیم غذایی ام صرفنظر کنم چون خوردن ماست روند لاغر شدن را کند می کند ، این موضوع چقدر درست است ؟

پاسخ :به نظرم منظور مشاور به احتمال زیاد مصرف نکردن ماست پر چرب بوده است .زیرا ماست کم چرب که کمتر از یک و نیم درصد چربی دارد ،هم یک منبع پرو تئین خوب است و هم چربی کمی دارد و می تواند قدرت سیر کنندگی خوبی داشته باشد ضمن اینکه حاوی کلسیم است و اتفاقا کلسیم موجود در شیر و ماست نقش موثری در روند کاهش وزن دارد و افرادی که از آنها استفاده می کنند در برنامه ی کنترل وزن جواب بهتری می گیرند بنابراین اگر ماست کم چرب به درستی در برنامه ی غذایی محاسبه شده باشد باعث تاخیر در روند کاهش وزن نخواهد شد.

پاسخ از:خانم دکتر امیدوارمتخصص تغذیه

منبع :هفته نامه سلامت شماره 538

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
سايت هاي مرتبط بيشتر
سايت هاي مرتبط بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 14893
تعداد بازديد کنندگان سايت: 53300445 تعداد بازديد زيرپورتال: 1886706 اين زيرپورتال امروز: 1660 سایت در امروز: 32975 اين صفحه امروز: 17