سه پرسش از متخصصان تغذیه

سه پرسش از متخصصان تغذیه

 

پرسش اول : مصرف ماهی کیلکا به چه کسانی توصیه می شود ؟ آیا این ماهی منبع مناسبی برای تامین کلسیم  است ؟

در هر 100 گرم ماهی کیلکا 300 میلی گرم کلسیم وجود دارد . این مقدار تقریبا معادل مقدار کلسیم موجود در یک لیوان شیر یا یک قوطی کبریت پنیر است .بنابراین استفاده از این ماهی به افرادی که زمینه ی ابتلا به پوکی استخوان را دارند و لبنیات استفاده نمی کنند توصیه می شود .این ماهی همچنین در هر 100 گرم حاوی 11 میکرو گرم ویتامین B12  است که این میزان بیش از 3 برابر 100 گرم گوشت قرمز است بنابراین افرادی که در معرض کمبود ویتامین  B12  هم هستند می توانند از این ماهی به عنوان یک منبع مناسب استفاده کنند.البته با توجه به اینکه میزان جذب ویتامین B12 در افراد سالمند کاهش می یابد استفاده از ماهی کیلکا به سالنمدان نیز توصیه می شود. این ماهی همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است .چربی ها به چند گروه اصلی تقسیم می شوند که چربی ها ی امگا 3 و امگا 6 از مهمترین آنها هستند. حفظتعادل بین امگا 3 و امگا 6 در بدن ،تضمینکننده سلامت افراد است .نسبت امگا 6 به امگا 3 باید 2 به 1 تا 3 به 1 باشد.در حالی که در حال حاضر نسبت دریافت حدود 4 برابر این مقدار است.که این موضوع می تواند زمینه را برای بیماریهای  مزمن  مانند بیماریهای قلبی عروقی ،سرطان و ... فراهم کند.

 پاسخ از خانم دکتر رازقی

 

پرسش دوم :

آیا گوشت بوقلمون به دلیل تیره تر بودن در مقایسه با گوشت مرغ ،آهن بیشتری دارد ؟ مصرف این گوشت را برای چه کسانی توصیه می کنید ؟

معمولا همه قسمتهای گوشت پرندگان تیره نیستند و بیشتر گوشت ران و مقداری از گوشت ناحیهی شکمی ،بافت تیره تری دارند که آهن در این قسمت  هابیشتر است ولی گوشت سینه یا سایر قسمتهای پرندگان که کاملا سفید است مقدار آهن کمتری دارد .به طورکلی ،بین همه گوشت ها بیشترین مقدار آهن در گوشت قرمز است و آهن موجود در آن جذب بالاتری نسبت به سایر منابع آهن دارد .مصرف (در حد متعادل )گوشت بوقلمون برای مادران باردار ،مبتلایان به کم خونی و افسردگی بسیار مفید است .

        دکتر محمد رضا وفا

 

پرسش سوم :

  آیا خوردن میوه در صبحانه عادت غذایی درستی است؟ اگر نه ،در چه زمان و وعده غذایی ای بهتر است میوه بخوریم ؟

از نظر دانش تغذیه همه افراد سالم  می توانند میوه ، سبزی  و صیفی های تازه  و سالم را در هر وعده و زمانی مصرفکنند ،اما برخی افراد بدون استناد به هیچ پژوهش و مطالعهای می گویند میوه و سبزی را با غذا نخورید و با گسترش این باورهاینا درست باعث نگرانی دیگران می شوند .در حالی که داشتن این عادت غذایی نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم مفید است و از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری می کند اما افرادی که از زخممعده ،التهاب روده ،خونریزی های دستگاه گوارش و.. رنج می برند باید از رژیم های غذایی کم فیبر استفاده کنند و خوراکی هایی که فیبر زیادی را وارد دستگاه گوارش می کنند محدود و کنترل شده مورد استفاده قرار بدهند زیرا مصرف زیاد انواع میوه ،سبزی  ،صیفی و حتی نان های سبوس دار می تواند بیماران گوارشی را با مشکل مواجه کند.

   دکتر محمد رضا وفا

 

سلامت شماره 548

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
سايت هاي مرتبط بيشتر
سايت هاي مرتبط بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 14924
تعداد بازديد کنندگان سايت: 53481227 تعداد بازديد زيرپورتال: 1889940 اين زيرپورتال امروز: 635 سایت در امروز: 17288 اين صفحه امروز: 10